Monday, March 14, 2011

Tips study lasT minute!

busy.gif Pictures, Images and PhotosSo today, bukan nk bagi tips pn. just nk share pe yg aku wat biler tiber time test or exam. This week, memang busy sngat. 2nd test 3 hari berturut2. ngan report amali and assignment lgi, ADOYAII.. Biler busy, makan pn da tak sempat. bila lapar, mata mula la nk pejam jer. tambah plak, meja study sebelah katil jer. ader plak teddy besar dok tunggu. Huh, menggugat iman betol! orang cakap, tu laa masa free tak nak study.. last minute baru gelabah. hahaa tapi takper. sebab aku da ader cara yg aku follow sejak sekolah agi and setakat nie terbukti berjaya~~

1) Baca note dari belakang.
klau rase note tu tebal semacam jer, aku baca dr belakang. so, aku tak rase laa macam lambat lgi jer nk abis.hee~mcm novel gak, biler baca kt belakang mesti tak paham and terfikir sebab pe ending dier cam tu. so, benda tu buat kita rase nk tau sebabnyer and start baca yg depan. biler da baca semakin ke depan, kita akan terus paham and cakap, 0oo jadi nie laa sebab yg belakang td..

2) Hilight point
biler rase ngantok sngat2, juz bukak jer nota and hilight kn point or ayat yg penting. tak payah baca, juz tanda jer. ia sangat berguna saat akhir sebab caya lh klau baca bnyak2 pn lom tentu ingat semua. biler nk baca automatik kita akan tgok ayat tu jer and huraian dier. pastu dengan bangga rase cepat jer abis study nota tu.

3) tulis isi penting
biler ader mood nk study, tp tak seberapa so juz baca and tulis isi penting kt kertas kosong. selalu aku guna A4, aku lipat cam wat kipas tu sampai jadi 8 pages. biler da siap baru laa nampak, eh banyak nie jer point penting dalam note yg tebal neh??hahaa. biler baca and nk hafal, ia memang sangat membantu coz senang nk ingat. tambah lak klau tulis cantik2 and wana warni. pastu kadang2 rase tak puas ati coz point macam tergantung,explanation sikit jer.so secara automatik aku akn bkak note and baca point tu punyer explanation.ha, kn da jdi bnyak dh aku study tu~

4)berfikir secara kreatif.
selalunyer, lecture akan bg tips or topik per yg masuk exam. kalau tak der tu, nampak sangat korang tido or tak bgi perhatian lam claz. so, juz focus pada topik yg lecture sebut tu. study part yg rase memang penting and comfirm masuk exam. pastu, tgok bentuk soalan. lau objektif baca sekali imbas pn takper.hahaa. tegok jumlah soalan and masa baper jam tuk test tu. lau lecture cakap essay, cari part yg rase memang tuk essay. klau struktur, ha adalah tu nama saintifik ker..jenis2 yg senaraikn ker..geng2 dia lh katakn.lau tempoh setakat 1 jam, tak yh laa pulun nk baca banyak2 yg terang2 juz tuk pngetahuan am..mesti masuk yg spesifik punyer..

5) dengar dr mamber.
yg nie sesuai sebelom masuk exam.jgan baca note dh, sebab cmfirm tak kn ley ingat dh. juz dgar jer mamber study or ckap isi2 penting. so mesti akn trus ingat n melekat terus lam kepala. and credit tambahan jugak lau kiter memang tak tau or tak penah baca, tetiba ada mamber sebut..so, memang selamat laa kn. sebabnyer, kiter akan rase gelabah and terfikir, asal aku tak baca part tu, tak tau paper pn. so, secara automatik, kiter akn tanya and dengar mamber kiter tu citer dan memang kite record terus lam otak sebab cuak.hahaa~

p/s: Selamat beramal, and Good Luck! Chayok..!!

0 comments:

Post a Comment

 

Pena Ungu Ain...aku hambaMu~ © 2008. Thanks to Blogger Templates | Design By: SkinCorner